Friday, February 21, 2020

~Batuk Biasa Atau TB: Alhamdulillah ~

Assalammualaikum...

Jumpa lagi kita di bulan februari ini. heeeee. Terima kasih Allah untuk nikmat udara yang Kau kurniakan kepada kami hamba Mu yang hina ini.

Alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah


Januari lepas sis ada story pasal sis laki bini diserang batuk yang sangat teruk kannn. Lama juga nak bagus batuk tu..2 hingga 3 minggu macam tu baru betul-betul rasa okay. Pegi Klinik Kesihatan pun dah berulang kali..tapi ubat yang sama juga kena bagi huhuhu. Tapi alhamdulillah lah kan sebab dah sembuh dah dari batuk, sekarang dah takde dah. Cuma sis masih lagi terasa kahak di leher sis..ewwww. Bila lepas mandi je kahak akan keluar ikut hidung, tak tau lah kenapa tak keluar ikut mulut. Tapi kahak tu clear je bukan kahak hijau tu. Dah macam hingus je keluar dari hidung.

Lagi story Januari lepas..sis ada buat test untuk cek TB (penyakit batuk kering, x ingat nama sains dia pulekk). Seram juga tunggu result keuar hari tu. Staf KK bagitahu kalau result positif dirang akan call sis, kalau result tu pula okay je staf kata dorang tak call. Tapi laki sis suruh sis pegi cek dekat KK juga kebetulan sis nak buat checking gigi masa tu (next entri). Lepas cek gigi sis pergi amik nombor nak jumpa doc sebab nak tau lah result yang betul pasal test TB sebelum tu. Dan alhamdulillah, semua okay..result okay je. Doc yang layan pun sweet je terangkan kat sis the result. Thank you Doc hehehe. Lega lah jugak kan. Tapi Doc ada cakap jangan berpuas hati sangat denga result test tu sebab kita taktau katanya mungkin ada masalah tempat lain contohnya kat paru2 sebab batuk jugak boleh jejaskan paru2.

So, pesanan dan nasihat sis pada pembaca yang sudi baca story sis ni kalau batuk kuat ke sakit dada ke jangan ambil ringan je, terus bawa jumpa Doc kat KK berdekatan. Utamakan kesihatan kita sebab dengan badan yang sihat kita boleh menjalani kehidupan dengan lancar.

Sekian saja coretan sis pada masa ini. byeeee..assalammualaikum..

No comments:

Post a Comment

thanks for visiting my blogs :)