Wednesday, September 12, 2012

~tuan punya belog kembali setelah cuti demam 7 hari~

assalammualaikum..wbt..
lamanya tak update bloggggg kesayangan.. :)
alhamdulillah..masih bernafas lagi aku d muka bumi ciptaan Tuhan yg maha Esa..
alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..
hidup lagi bah ne urang..hehehe

demam selama 7hari adalah catatan sejarah dalam hidup ku..
aku yang tak pernah2 demam selama seminggu ne rasa sungguh berada dalam
ketidakselesaan...
mungkin juga demam yang berpanjangan ne adalah imbuhan dari tahun2 lepas
yang mana aku tak pernah mengalami demam panas biar pun sehari..
apatah lagi selsema..amat jarang..
kekadang tu teringin nak demam..dan..mula lah cari penyakit..
sengaja bermandi hujan..
sengaja ikut masuk hutan bakau d kawasan sungai..(mau hantu tagur kunun..perghhh!!)
konon2 nak sangat demam..tapi..mungkin juga antybody aku ne kuat..
tak juga pandai demam2..

akhirnya..tanggal 4hb Nov (selasa)..aku merasakan something yang
buat aku rasa tak selesa..dingin semacam..gatal2 leher dah mula terasa..(aku mmg dah agak akan demam)
mula2 aku fikirkan effect sebab malam 3hb tu (kemarinnya) aku tidur lewat pagi
jam4 am..lalai bermain game sambil menunggu en.bopren habis study
(besoknya dia exam last sem)..last2 en. bopren dah hbis study aku pula
ke'syok'an bermain game..tapi mmg niat nak habis kan semua level malam tu juga
and tak sangka dah terlajak ke esok paginya..
jadi..aku tidur cuma 4jam..sepatutnya aku bangun pagi jam 6.30 coz nak besiap pergi kerja
tapi oleh kerana tidur lewat pagi aku terlewat bangun jam8am..

continue...
malam 4hb aku dah rasa panas2 badan..tapi buat2 sihat..(maklumlah orang kuat antybody lah katakan)
tapi aku tak dapat bertahan..(inda jua pun kuat banar antybody ku ne bah)
awal tidur......
mama and bapa hairan coz awal tidur anak manja dorang ne (hikhikhik)
they asking me why..and i told them that im not feeling well..
my mom ask me going to hospital that nite
but i said no coz i think tomorrow will be okey.. :)
(my mom love me very much)

besoknya...5hb (rabu)
berlagak sihat walafiat...(biasanya rasa panas badan tu akan hilang esok paginya)
bangun and mandi and bersiap pergi kerja..
still rasa kurang selesa..panas badan masih terasa..
kepala dah mula rasa heavy2 gitu..
mood down menguasai diri..tapi need to go warking..
the keys in my hand...
i have too...fikiran ku pada waktu itu..walau bagaimanapun keadaan ku
aku mesti turun juga pigi keraja..mugkin rasa tu akan hilang pada bila2 masa..
tapi...untill midday..kepanasan mula terasa sangat..
kebetulan SESB sedang buat penyelenggaraan tinag elektrik dekat area kedai..
so elektrik tiada..panas berlipat kali ganda..
aku telan paracetamol yg aku bawa..(aku mmg sntsa sediakan paracetamol dlm beg)
jm11 aku dah tak tahan..kepala berat sangat..nak tidur je rasanya..
agak2 layan cust pun tak dapat..nasib cust belum ada masa tu..
sms bos nak minta half day..bos said 'ok'
and 12pm aku ikut my sis balik..sampai rumah lunch sikit je after that
going to bedroom and sleeeeeeepppppppppp..

6hb...(khamis)
cuti tak kerja...kepala masih dalam keadaan heavy pain and body still hot temperature!
batuk bermaharajalela..
nak bangun pun susah..pada hari ne lah aku muntah dua kali..tapi tak ada isi apa pun 
aku muntahkan...bayangkan...rasa macam nak terkeluar segala isi2 dalam perut..
sakitnya...pahitnya terpaksa ku tahan (seksa aku rasa lai)
lepas muntah baru rasa okey sikit..
tapi bila batuk menjelma rasa nak muntah tu datang lagi..
mujur orang tua masih ada tempat mengadu sakit pening..
bapa dah tawar2 dari malam lagi..(nya bapa bukan ketaguran)
sampai ke siang bapa masih tawar kan air minum campur paracetamol
(aku tak minum coz aku tak pandai minum ubat hancur dalam air)
aku juz banyakkan minum air...jawabnya batuk sampai terkencing2 la..hihi
pakai pampes la jawabnya juga..huhu (bukan pampes budak)
petang...bapa bawa ke hospital...d emergency..coz dah petang..
dapat ubat macam biasa sj (tu yang aku malas nak cek d hospital gov)
kena bagi slip ubat suruh ambil besok pagi..(antibiotik)

7hb..(jumaat)
aku kerja..sebab aku dah apply cuti untuk esok nak pergi ke labuan
dengan family..melawat saudara mara di sana..
aku tak nak cuti terlamapu lama..nanti yang masyuk tak banyak..
ubat tak dapat ambil...coz aku kerja and bapa pun ada kerja..
tak ada yang pergi ambil ubat di hospital.
kari ne kerja sebab rasa okey sikit berbanding kemarin(6hb)
walaupun rasa dingin masih ada tapi kerja perlu diteruskan... :)

8hb..(sabtu)
agak serabut...rasa malas nak berjalan tapi niat hati nak melawat family di labuan sangat kuat..
keterujaan yang melampau..sehingga kesihatan di pinggirkan..demi menyampaikan niat di hati..
sebab benda ne bukan selalu buat..jarang sngat nak melawat ke sana..
asyik2 family di sana je yang selalu melawat family di sini..
1stly rasa okey...beraya sakan di rumah2 kazen..
sampai petang..dah mula rasa hot temp..
berjalan2 d UK pun xda mood..macam nak tidur je rasa ne...
last2 dapat beli tudung sehelai je...
balik rumah kazen terus mandi and minum air cap badak yang kazen bagi masa beraya dirumah nya
lepas minum...masa nak makan peluh keluar mencurah2..betul aku tak tipu
aku macam sedang mandi..macam berdiri dalam hujan...
peluh menitik2 dari muka jatuh ke lantai..
alhamdulillah....panas hilang..bagus juga tu air cap badak (3senapang)
plan besok nak beli air tu d kedai masa nak balik KP..

9hb..(ahad)
hari ne jam6pm kami balik KP...balik lambat sikit coz masih ada rumah saudara
yang belum di lawat...aku macam biasa siang2 mmg rasa okey..
juz batuk2 je yang buat tak selesa..
rasa macam di serang asma...
petang masa nak balik KP..dah mula rasa panas badan...
cari air badak di kedai tapi tak jumpa yang ada cap 3 senapang...
terpaksa beli cap 3 kaki...
kesan nya kurang memberangsangkan.....

9hb..(isnin)
kerja....batuk masih bersarang..makin teruk...
balik kerja bapa bawa ke klinik permai d beaufort...
macam biasa body hot temp..
mmg bila petang je mood demam sedang 'on'
klinik bagi ubat antibiotik,gatal leher,batuk and demam...
1st ubat aku makan antibiotik..(kata mama ubta nya bagus)
kesan mmg cepat terasa..batuk dah tak sakit kat perut and kepala...
cuma kahak masih bersarang..
lepas ne rajin2 lah aku makan ubat supaya cepat baik...
aku dah tak tahan malar batuk saja...
tidur pun tak selesa..terganggu...

10hb..(selasa)
kerja...selepas memakan beberapa biji ubat dari klinik permai demam beransur2 kebah...
batuk sudah berkurang ganasnya..tak sudah menggila seperti sebelum ini..
badan pun okey je..dah tak panas bila menjelang petang...
terima kasih Allah...temukan jalan penyelasaian buat sakitku ini..
terima kasih juga buat bapa ku...kerana membawa aku ke klinik.walaupun sebenarnya pada mula nya aku tak mahu..
sometimes aku memang degil kepala batu... :)
namun ada berita yang kurang baik aku dengar dari en.boypren ku..
dia memberitahu aku dia juga batuk2..
aku syor kan en.boypren makan antibiotik supaya menghalang dari batuk itu berterusan
nanti jadi macam aku..sampai berbunyi leher..akibat tak dipedulikan..

11hb..(rabu)
alhamdulillah...hari ini aku sihat..batuk masih ada..tapi semakin baik dr sebelum2 ini..
konklusinya....makan lah ubat agar cepat sembuh.. :)

p/s: buat en.boypren..semoga sihat2 selalu dan rajin2 lah makan ubat...jangan buat2 lupa atau sengaja lupa..








No comments:

Post a Comment

thanks for visiting my blogs :)