Friday, March 23, 2012

~10 makanan penguat tulang~

Assalammualaikum..& salam jumaat.
Nak tanya ne,tulang korang semua kuat tak???? ahhhhhh,,kalau tak kuat kenalah makan makanan yang berkhasiat,,info ne berguna pada macik2 yang dah naik umur..aku ada info untuk para macik2 yang tulang dia tak berapa kuat sangat..tapi kalau untuk tulang rapuh memang tak djamin lah...huhuhu..baik lah,kalau rajin sangat baca lah info yang aku dapat dari majalah fevret aku majalah wanita..taktau edisi keberapa..aku malas nak tengok..yang penting topik blog aku hari ne adalah tentang makanan penguat tulang.. :) cekedauttttt!!!!!!

10 MAKANAN PENGUAT TULANG
Bagi memastikan tulang kuat dan mencegah dari osteoporosis ketika usia meningkat maka segala nutrisi penguat tulang diperlukan. Namun keperluan tersebut bukanlah setakat susu saja, masih banyak lagi sumber makanan penguat tulang yang boleh anda ambil sehari2. Untuk itu semak 10 makanan penguat tulang di bawah ini.

1.Yogurt
Secawan yogurt sesuai untuk anda bagi mendapatkan kalsium harian. Segelas yogurt sehari dapat menyumbangkan 30% kalsium dan 20% vitamin D.

2.Susu
Susu kaya dengan vitamin D. Lapan auns susu segar menghasilkan 90 kalori. Jika anda yang kurang gemar minum susu, terutama susu segar, anda boleh campurkannya ke dalam resipi smoothie yang anda buat sendiri.

3. Keju
Keju memberikan jumlah vitamin D yang melimpah, namun disarankan agar tidak makan secara berlebihan. Cukup menikmati sepotong keju sebanyak 1.6 auns sehari dengan kandungan 30% kalsium untuk tulang.

4.Telur
Jenis bahan makanan ini sangat mudah diolah. Makan telur boleh memberikan anda 6% kalori sehari.

5.Salmon
Salmon terkenal dengan ikan sejuta manfaat. Salah satu nya adalah kandungan omega 3 yang cukup dengan 3 auns daging salmon. Itu pun sudah menyumbang limpahan vitamin D.

6. Bayam
Sayuran hijau yang segar ini bukan sahaja kaya serat tetapi memberikan 25% kalsium, zat besi dan juga vitamin A.

7.Bijirin
Jika anda tidak memiliki banyak waktu untuk mengolah sarapan, anda boleh menikmati bijirin secara tepat. Ini kerana ia memiliki kandungan vitamin D sekitar 25%.

8.Tuna
Jenis ikan ini mudah didapti dipasaran dan mengandungi 39% vitamin D.

9.Sawi hujau
Bukan sekadar menyegarkan tetapi seikat sawi hijau menyumbangkan 25% vitamin D harian anda.

10.Sardin
Ikan berbentuk kecil ini dapat memberikan kalsium dan vitamin D yang banyak.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
mudah je kan, okeh pada macik2 yang tulang tu macam dah tak berapa nak kuat rajin2 lah makan makanan yang macam kat atas tu..insyaallah,kalau di amalkan tulang jadi bertambah kuat..agak2 boleh jadikan incredouble hulk pulak..hhihihihi...

No comments:

Post a Comment

thanks for visiting my blogs :)