Saturday, July 13, 2019

~ ANEKA PETUA ~

Sumber Artikel Dari : majalah mingguan wanita (aneka petua) bil: 1814
Susunan oleh : Nur Syazwani Mehat
Nota : sis kongsikan kembali info2 petua yang terdapat dalam kandungan majalah mingguan wanita untuk pengetahuan kita bersama..untuk lebih banyak info2 yang bermanfaat boleh lah beli majalah wanita setiap minggu :)


    

ELAKKAN KESAN KUNYIT PADA PENGISAR MAKANAN

Sering kali pengisar makanan akan bertukar menjadi warna kuning bila dikisar kunyit hidup didalamnya. Ia sangat merunsingkan hingga ada yang sanggup menggunakan pengisar khas untuk mengisar kunyit. Untuk menghilangkan kesan kunyit pada pengisar, gunalah baking soda. Campurkan sedikit baking soda dengan sedikit air, gaul seAhingga berbentuk seperti pes. Kemudian sapukan pes itu pada pengisar, kemudian cuci dan bilas sehingga bersih.




AIR REBUSAN SERAI DAN HALIA PULIHKAN LENGUH BADAN

Lenguh-lenguh badan dan kelihatan sering kali menghantui wanita, oleh itu apa kata anda cuba mencegahnya dengan cara ini. Ambil tiga batang serai dan empat sentimeter halia. Titikkan keduanya sebelum direbus bersama tiga gelas air. Didihkan sehingga pekat dan minum ketika suam. Anda digalakkan untuk minum selepas makan setiap hari. Jadikan amalan sebagai rutin tiga minggu sekali.



Bunga Jasmine Merawat Cacar Air


Bunga jasmine dijadikan perawatan utama masyarakat Thailand untuk menyembuhkan cacar air. Bunga jasmine digunakan untuk dijadikan teh untuk diminum dan juga sebagai ramuan dalam mandian bagi merawat cacar air. Bunga ini mudah didapati dan juga terdapat di kedai ubat herba.

ATASI BAU BAKUL SAMPAH

Bakul sampah atau tempat pengumpulan sampah yang berada dibahagian depan rumah sering kali berbau. Bagi menghilangkan bau, mungkin anda boleh mencuba petua ini iaitu dengan menuang setengah cawan serbuk penaik dan campurkan bersama setengah cawan cuka. Selepas itu,  biarkan selama lima minit dan bilas menggunakan air panas.

Bawang Putih Pudarkan Panau

Selain bergantung kepada ubat-ubatan, petua ini dikatakan dapat membantu memudarkan panau. Mula-mula ambil dua ulas bawang putih dan sedikit halia. Tumbuh hingga halus untuk dijadikan pes, lalu disapukan pada bahagian yang berpanau. Lakukan setiap hati sehingga kesan panau hilang.





sumber artikel aneka petua : majalah mingguan wanita bil:1814
kredit gambar : google

No comments:

Post a Comment

thanks for visiting my blogs :)