Saturday, July 27, 2019

~ NIKMAT MENAHAN LAPAR & DAHAGA ~

Sumber Artikel Dari : majalah wanita (mencari keredhaanmu) bil; 1814
Susunan @Olahan : -
Perkongsian : Dr. Muhamad Jantan
Perunding Motivasi & Psikologi RMJ HOLISTIC SOLUTION
Kredit Gambar : -
Nota Dari Blogger :
sis kongsikan kembali info2 yang terdapat dalam kandungan majalah mingguan wanita untuk kita sama2 menambah ilmu pengetahuan. Untuk lebih banyak info2 yang berguna disarankan anda semua mendapatkan majalah mingguan wanita. sama2 kita sokong majalah mingguan wanita. terima kasih.


    Apabila manusia diminta meninggalkan amalan yang dilakukan hari-hari akan timbul kegusaran di hati. Diri bertanya, adakah mampu menempuh aktiviti  harian tanpa makan-minum? Bagaimana tindak balas mental, emosi dan fizikal apabila makan-minum itu ditinggalkan dalam tempoh masa yang panjang? Sesungguhnya inilah ujian berpuasa yang perlu dilalui dengan meninggalkan makan dan minum di siang hari.

    Walau apa keadaan sekalipun, menahan makan dan minum di siang hari menjadi inti pati kepada ibadah puasa Ramadan. Matlamat puasa yang dianjurkan oleh Allah SWT dan Rasul-Nya hanya tercapai apabila sesorang sanggup mengawal nafsu amakn dan minum di siang hari demi mencari keredhaan Ilahi.

    Semasa berpuasa, sistem penghadaman dikosongkan. Rasa lapar dan dahaga mengajar manusia tentang nilai-nilai positif yang sukar diperolehi jika perut dipenuhi dengan makanan dan minuman secara berlebihan.

MEREHATKAN ORGAN & MEREMAJAKAN SEL
     Dari sudut kesihatan fizikal, ibadah puasa dikaitkan dengan dua kaedah utama. Dengan berpuasa, organ-organ dalaman terutama sistem penghadaman dan pencernaan dapat direhatkan. Jika sebelum ini semua organ seperti perut , hati, usus besar dan usus kecil dipaksa bekerja tanpa henti, maka dengan berpuasa, organ-organ ini sempat berehat.

     Dr. Mohammad Zawahiriy, seorang pakar kulit mengatakan, " Baik dahulu mahupun sekarang, sebahagian besar pengubatan  dilakukan dengan cara memperhatikan aturan makan yang sihat. Meninggalkan makan dan minum beberapa waktu yang tertentu secara teratur sangat berguna untuk merehatkan alat pencernaan agar ia dapat berfungsi secara baik apabila mulai bekerja. Ini adalah sunatullah."

    Faedah kedua, dengan berpuasa, tubuh dapat dibersihkan daripada bahan-bahan yang tidak diperlukan. Pembersihan ini dapat meningkatkan semula keremajaan sel-sel tubuh lantas memberi kesihatan yang lebih maksimum. Kesegaran tubuh dapat dikembalikan.

     Seorang doktor yang melakukan kajian tentang puasa bernama Mack Pardon mengatakan, " Semua orang perlu berpuasa walaupun dia tidak sakit kerana racun makanan 

No comments:

Post a Comment

thanks for visiting my blogs :)