Friday, July 26, 2019

~KEGATALAN PADA PROSTAT ; Bahaya Menanti ! ~

Sumber Artikel Dari : majalah mingguan wanita (Klinik Lelaki) bil: 1814
Susunan@Olahan:Norhayati Othman
Kredit Gambar: -
Nota : sis kongsikan kembali info2 yang terdapat dalam kandungan majalah mingguan wanita untuk pengetahuan kita bersama..untuk lebih banyak info2 yang bermanfaat boleh lah beli majalah wanita setiap minggu :)
www.mingguanwanita.my


    Sesetengah lelaki beranggapan gatal-gatal pada bahagian kelangkang yang meliputi paha hinggalah ke bahagian prostat adalah perkara biasa. Menggaru hingga menimbulkan memerahan sehingga anda rasa tidak selesa.

   Sebenarnya, jika diabaikan dan dibiarkan berterusan tanpa rawatan, ia boleh membahayakan dan mengganggu kemampuan dalam hubungan intim bersama pasangan. Jika gatal ini berteusan dan ada perubahan pada kulit atau permukaan prostat, segeralah melakukan pemeriksaan. Ada beberapa penyebab rasa gatal pada bahagian prostat dan usah abaikan apabila keadaan ini berlaku.

KUTIL KELAMIN
~Ia tumbuh di bahagian kemaluan disebabkan oleh virus HPV. Virus ini menyebabkan kutil dalam jumlah yang banyak dan gatal sehingga membuatkan anda rasa terganggu. Malah, kutil ini tidak boleh disembuhkan dan risiko pada anda, mungkin mengalami kanser pada bahagian prostat.

IRITASI
~Ia adalah penyebab utama dak kerap gatal apada prostat. Keadaan ini terjadi kerana bahagian ini mempunyai kelembapan yang tinggi dan juga gesekan antara prostat dan seluar dalam. Cara terbaik untuk mengatasi masalah iritasi ini adalah menggantikan seluar dalam secara rutin dan jangan menggunakan seluar dalam yang terlalu kecil.

JANGKITAN KUMAN
~Akibat bahagian kelangkang yang sering basah kesan daripada berpeluh, ia boleh menyebabkan jangkitan kuman. Kuman ini boleh tumbuh dan memberikan rasa gatal. Menggaru pada bahagian gatal dengan kerap boleh menyebabkan luka dan jangkitan akan lebih parah. Jika keadaan ini memberi ketidakselesaan pada diri, segeralah berjumpa dengan pakar dan terdapat ubat sapu yang boleh menghilangkan jangkitan kuman ini.

HERPES GENITAL
~Ia sama seperti kutil kelamin dan virusnya tidak akan memberi kesembuhan pada anda. Selain aktiviti hubungan intim, ia juga disebabkan oleh sentuhan. Masalh herpes ini akan membentuk seperti bisul kecil dan rasa gatal ini dikeluarkan sehingga anda rasa tidak selesa dan badan panas seperti demam.

GONORE
~  Ia adalah penyakit seksual yang membawa kepada rasa gatal dan tidak selesa pada bahagian prostat. Kegatalan ini akan memberi rasa sakit pada bahagian dalam prostat ketika dipegang atau semasa ejakulasi

KLAMIDIA
~Ia hampir sama dengan gonore. Kegatalan yang teruk akan dirasai pada bahagian prostat. Selain itu, anda akan merasa sakit pada bahagian kemaluan semasa duduk atau membuang air besar seterusnya terdapat cairan berwarna kuning kehijauan dan berbau busuk.

TIP JAGA KEBERSIHAN PROSTAT
Beberapa cara yang perlu anda tahu dalam menjaga kebersihan prostat.

1. Sesetengah anda akan menggantikan seluar dalam apabila merasa tidak selesa. Sebenarnya, anda harus menggantikan setiap hari secara rutin, Ini kerana peluh yang ada di kelangkang rasa gatal dan boleh memberi jangkitan akibat gesekan dengan kulit.

2. Elakkan daripada menggunakan seluar dalam yang berlapis-lapis kerana boleh menyebabkan bahagian kelangkang berpeluh dan prostat akan terasa panas.

3. Mandilah selepas melakukan hubungan intim dengan pasangan. Apabila mandi, badan akan merasa lebih segar dan kotoran yang mengalir pada prostat boleh dihilangkan.

4. Cuci bahagian prostat dengan bersih dan gunakan sabun yang sesuai. Ini kerana kulit pada prostat mempunyai banyak lipatan dan mungkin ada kotoran yang tidak disedari. Jadi, bersihkan dengan teliti.

ATASI RASA GATAL
Ada beberapa cara untuk mengatasi rasa kegatalan pada prostat. Mungkin ia boleh membantu anda dan seterusnya mengelakkan daripada masalah kesihatan yang lebih teruk.

Jangan Kerap Berada Di Dalam Air
Jika anda mempunyai hobi berenang, ada baiknya jangan lakukan terlalu lama. Ini kerana kandungan klorin dalam kolam renang boleh menyebabkan prostat anda menjadi kering.

Ambil Makanan Berempah
Makanan seperti kunyit, ketumbar, jintan dan sebagainya boleh membuat kulit pada bahagian prostat menjadi lebih sihat.

Penuhi Keperluan Air
Disarankan untuk minum air antara lapan gelas atau dua liter sehari. Dengan keperluan mengambil air yang cukup, mungkin masalah kekeringan pada prostat tidak akan terjadi.


Segerakan Rawatan
Jika anda mengalami masalah prostat yang kering dan gatal sehingga menimbulkan jangkitan kuman, segeralah mendapatkan rawatan yang sesuai untuk mengelakkan masalah lain pula yang timbul.


No comments:

Post a Comment

thanks for visiting my blogs :)